Andthentherewere3.reismee.nl

Nu begint het pas

8 juli, en 9, en verder

Inmiddels zijn we thuis. We hebben de lange treinrit alle drie goed doorstaan. A heeft voor het eerst in onze relatie het bed gedeeld met een andere man. Ik heb hetbovenstebed voor mezelf alleen, en metmet dank aan de twee miniflesjes sangria die in de coupe stonden voor het eerst in zes weken echt heel diep geslapen.

Na afloop duurt het schandalig lang de auto’s van de trein afgereden kunnen worden. Uiteindelijk rijden we pas weg op het tijdstip waarop we de familie die ons opwacht hebben gezegd thuis te zijn. Dat wordt dus twee uur later. In de trein is het jochie al opgekalefaterd (nagels geknipt, tanden gepoetst) alsof hij na aankomst op bezoek moet bij het Koninklijk Huis.

Na een laatste twee uur in de auto (waarbij we erg moeten wennen aan de drukte op de Nederlandse snelweg) arriveren we na zes weken weer thuis. Voor het geval we vergeten zijn waar we wonen, hangt de Hongaarse vlag al voor het raam. Een groot deel van de wederzijdse familie zit in de tuin op ons te wachten. J herkent het huis en hen meteen van de foto’s (en Skype). De verjaardagstaart (met een marsepeinen Dikkie Dik) krijgt de Hongaarse goedkeuring. Ook de kennismaking met de pleegkids verloopt soepel. Als de familie weg is begint de grote ontdekkingsreis door ons huis. Ook voor ons is het vreemd om na zo lang weer thuis te zijn.

De rest van de week is het wennen, wennen en wennen. Zoals verwacht gaat ons jongetje snel op onderzoek uit. Elektronica en kat blijken niet veilig voor hem. Lastig is dat hij zich ook niet makkelijk laat corrigeren. Op de trap zetten, de beproefde methode met de pleegkinderen, ziet hij als een spelletje. Ook het naar bed gaan is lastig. Als we er niet bij zitten gaat hij zijn bed uit om te spelen, als we er wel bij gaan zitten maakt hij er een spelletje van om ons weg te sturen en boos te worden als we weglopen. Daar staat tegenover dat hij goed doorslaapt, niet zoals de pleegkinderen ons al voor dag en dauw wakker maakt, goed eet en steeds meer woordjes leert.

Vanaf morgen ga ik naar werk. Dan breekt een nieuwe fase aan. Maar onze reis is nog lang niet afgelopen.

Josjha

Welkom thuis Peter. We spreken elkaar snel!

Groet

Josjha

Leo en Els

geweldig reis verhaal Peter....ik heb er van genoten.....ik hoop dat jullie jochie heel gelukkig bij jullie word...en hoop hem ook een keer te zien.......ik reageer misschien wat laat maar we zijn zo juist van vakantie terug.....liefs van ons