Andthentherewere3.reismee.nl

Over mislukte experimenten en het eerste krasje

18 juni

Vandaag doen we een experiment. We slaan het middagslaapje over. Met een belangrijk doel. Om drie uur begint de formule 1 training in Bakoe, en die moet gekeken worden. Om half 12 rijden we naar Lillaführed waar we lunchen en het plaatsje verkennen (vorige keer hebben we het alleen als uitvalsbasis voor een treintochtje gebruikt). Het stelt geen ruk voor. Wat wel leuk is, is dat we met een roeiboot het water op gaan. Ons jochie vindt het fantastisch. We zijn precies op tijd terug voor de training. Daarna gaan we naar de speeltuin, die met soort buurtfeest geheropend wordt. Er staat een opblaaskasteel, een trampoline, en tafels en banken waar de volwassenen kunnen zitten en zuipen. Ook wordt er opgetreden. Traditionele dansjes van het type Zeeuws Meisje. De mensen van wie we het huis huren zijn er (deels) ook en helpen ons aan een lootje voor de prijzenslag en een ijsje voor J. Die met het lootje ook nog een heus waterpistool achtig apparaat wint. Daar gaan we nog veel plezier aan beleven vrees ik.
Op de terugweg valt op dat ons jochie al wat jengeliger wordt. En dat wordt redelijk buitensporig als we thuis zijn. Hij eet nauwelijks en maakt van alles een drama. Blijkbaar was het overslaan van het middagslaapje nog iets te hoog gegrepen. We besluiten hem na het eten snel op bed te leggen. Daar is hij ook zo vertrokken.

19 juni

Het is vaderdag, maar denk maar niet dat je als nieuwbakken vader een cadeautje van je kind krijgt. Of dat hij je een ontbijt op bed brengt. Dat leren ze dus mooi niet in zo’n weeshuis. In tegendeel, hij jengelt aardig door de formule 1 race heen die pappa wil zien. Pas daarna als pappa hem helpt met het waterpistool dat hij gisteren heeft gewonnen, wordt hij weer een beetje te pruimen.
Om mijzelf dan maar een vaderdag cadeau te geven, neem ik een proefabonnement op Netflix. Kunnen we mooi verder met Better call Saul nu Making a Murderer afgelopen is. We hebben een rijk leven hier in Hongarije.

20 juni

Vandaag een nieuw experiment. Ik ga alleen met het jochie op pad. Heel simpel, naar de winkel om appels te halen. Hij accepteert zonder probleem dat A niet meegaat. Volgende keer de rollen maar eens omdraaien. En daarna dat een van ons weggaat terwijl de ander bij hem blijft. En als dat goed gaat hem een keertje alleen thuis laten.

in de middag gaan we naar de speeltuin. Als we terugkomen ligt er een pakje op ons te wachten. De dakkoffer is gearriveerd. Die is hard nodig om alle extra spullen mee terug te kunnen nemen.

We gaan naar de buren om ze te bedanken en te betalen (de buurman heeft de koffer tegen inkoopprijs geregeld, hij kent de automarkt in Utrecht van vroeger) terwijl ons jochie de hond molesteert. Het zijn aardige mensen.
Dat wordt nog meer bevestigd als ’s avonds de bel gaat en de zoon des huizes met een bord vol pannenkoeken voor het hek staat.

21 juni

We ontbijten met de heerlijke pannenkoeken. En koffie, die ons jochie ook onbedoeld tot zich neemt. Nadat we hem onder de koude douche hebben gezet blijkt de schade gelukkig mee te vallen. Maar het is toch een beetje als met een nieuwe auto, het eerste krasje is altijd het meest pijnlijk. De nieuwigheid is er daarna toch wel wat vanaf.

Na deze enerverende start van de dag gaan we voor de verandering maar weer eens naar de Tesco.

In de middag wordt er gespeeld in het zwembadje. En in de avond loop ik 9 km hard. Het is erg benauwd weer maar het lukt.

22 juni

Tot nu toe was het lekker warm. Vandaag is het serieus heet. Dat vinden de dieren in de dierentuin ook, waar we vandaag voor de tweede keer naar toe gaan. De enige die een meter hoog springt is ons jochie als hij in zijn enthousiasme om bij de varkentjes te komen het schrikdraad aanraakt. De andere dierentuindieren doen wat wij hadden moeten doen, in de schaduw liggen en zo min mogelijk bewegen.
Als we terugkomen eten we en kijken we de derde wedstrijd van Hongarije, tegen Portugal. Een spectaculaire wedstrijd maar de enige Hongaar in ons gezelschap heeft er weinig belangstelling voor. Daarna maakt hij voor het eerst in een tijdje weer eens een drama van het naar bed gaan.
Ik worstel daarna wat met een onwillig filmeditprogramma, en we kijken nog een stuk Zweden-België. Dan gaan we naar bed. Morgen wacht een spannende dag, we krijgen voor het eerst de Hongaarse autoriteiten over de vloer.